KASVUN KUMPPANI

Soutukärkeen tähtäävä Eeva Karppinen: Lepo on tärkeä osa harjoitusta

Soutaja Eeva Karppinen ottaa itselleen päivittäin hetkiä, jolloin hänen ei tarvitse vastaanottaa mitään tietoa. Se on osa huippu-urheilijan palautumisstrategiaa, johon kuuluu myös tavallinen arki.

Dataa kerätään ja analysoidaan myös peruskuntokaudella. Eeva Karppinen tekemässä sisäsoutu- eli laktaattitestiä, jolla seurataan kestävyyden kehitystä.

Dataa kerätään ja analysoidaan myös peruskuntokaudella. Eeva Karppinen tekemässä sisäsoutu- eli laktaattitestiä, jolla seurataan kestävyyden kehitystä.

Soutaja Eeva Karppinen kilpailee olympiasoudussa huipputasolla. Tavoitteena on päästä yksikkösuotajana Tokion olympialaisiin vuonna 2020. Seuraava suuri tähtäin on vuoden 2019 MM-kisoissa, jossa jaetaan olympiapaikat.

Eeva Karppinen on huippu-urheilija, joka haluaa tehdä urheilun rinnalla muutakin. 80-prosenttiset työpäivät Lindorffin business-analyytikkona mahtuvat hyvin kello 7 alkavan aamuharjoituksen ja illan toisen harjoituksen väliin. Viikoittain treenitunteja kertyy 12–18, joista 90 prosenttia on soutua, muut sitä tukevaa harjoittelua.

Talven harjoittelukausi meni hyvin, mutta tämän kesän maailmancupeista Eeva Karppinen pitää taukoa.

– Talven fysiikkatesteissä tein omat ennätykset ja onnistuin parantamaan voima-arvojani, mikä oli talven yksi tavoitteista. Lisäksi tein myös Suomen ennätykset 10 kilometrin matkalla ja maratonilla, mikä oli kiva bonus!

Uni ja hitaat hetket ovat arvokkaita

Oleellinen osa treenausta on palautuminen. Jos keho ei ehdi palautua, se menee ylikuntoon, eikä sellaisessa saavuteta huippusuorituksia.

– Väsyneenä keho ei vastaanota treeniä ja loukkaantumisriski kasvaa. Ja kun rasitus kasvaa liikaa, keho ei pääse palautumaan, Karppinen kertoo.

Karppisen harjoitusohjelmaan kuuluvat palauttavat treenit, jotka ovat usein muuta kuin soutamista – esimerkiksi juoksua tai pyöräilyä.

Urheilijan harjoitustehoja ja palautumista seurataan monin tavoin, mutta oleellista on myös tunnistaa omat rajansa ja uskaltaa levätä. Palautumiseen vaikuttaa myös koko muu elämä.

– Osaan arvostaa unta. Päivärytmini ovat tiukat, ja jos menen nukkumaan puolen yön jälkeen, seuraava päivä on raskas.

Vapaa-aika menee urheilun ehdoilla, mutta Eeva Karppinen ei koe menettävänsä mitään.

– Soutu on osa elämääni. Minusta olisi hassua aloittaa päivä ilman treenejä. Mutta lepopäiviä joutuu pitämään. Joskus on kiva herätä aamulla, juoda rauhassa kahvia ja lukea lehteä.

Eeva Karppinen hakee tietoisesti pieniä hetkiä, jolloin hänen ei tarvitse ottaa vastaan mitään tietoa.

– Etsin rauhallisia hetkiä, jolloin en mieti treenausta tai analysoi mitään. Saatan seisoa suihkussa ja ajatella vain sitä, miten vesi tippuu.

Huippu-urheilijakin voi löytää levon rakkaan lajinsa parissa.

– Jos töissä on kiirettä ja adrenaliinitasot korkealla, luonnon keskellä soutaminen on hyvin rentouttavaa, Karppinen sanoo.

13.6.2018
Teksti Tiia Lappalainen

Näin syntyy huippusuoritus -juttusarjassa kerrotaan, miten Lindorffin data-analyytikkona työskentelevä soutaja Eeva Karppinen ja hänen valmentajansa Ilona Hiltunen hiovat huippusuoritusta.

Soudun huipulle tähtäävä Eeva Karppinen: Pieni ero esiin datan avulla

Soutaja Eeva Karppinen: Nappiajoitus syntyy suunnittelemalla ja joustamalla suunnitelmasta