KASVUN KUMPPANI

Muista maksumuistutus, se tehoaa!

Omaan bisnekseen sovitettu, oikein ajoitettu ja tehokkaasti toteutettu maksumuistutus parantaa selvästi kassan kiertoa, muistuttaa Lindorffin Tuomas Kurikka.

Maksumuistutus tekstiviestiMyyntisaatavien kotiuttamisessa keskeisintä on, mitä tapahtuu eräpäivän jälkeen.

– Kaksi viikkoa on pitkä aika odotella rahoja. Ja usein aivan turha: maksuviivästymissä ei suinkaan aina ole kyse asiakkaan heikosta maksukyvystä, vaan unohduksesta tai huolimattomuudesta, Lindorffin perinnän tuotepäällikkö Tuomas Kurikka sanoo.

– Muistutuksen kanssa ei pidä aikailla. Asiakasta kannattaa herätellä hetimiten eräpäivän jälkeen tekstiviestillä tai puhelulla. Jos muistutuskäytännön suunnittelee hyvin, ennen muistutuskirjettä ehtii tehdä paljon asioita.

Enää ei päde vanha luotonhallinnan suoraviivainen nyrkkisääntö, jonka mukaan laskuista 10 prosenttia myöhästyy niin, että niistä pitää muistuttaa kuluttajaa. Tämä selviää myös viime viikolla julkaistun Lindorff Analyysin tilastoista: laskuista maksettiin huhti-kesäkuussa ajallaan 74 prosenttia. Kuluttajalaskuista eräpäivään mennessä tuli maksetuksi 70 prosenttia, yritysten kohdalla osuus oli 82 prosenttia.

15 prosenttiyksikön parannus

Keskimääräiset luvut kätkevät kuitenkin taakseen paljon, mikä näkyy mm. Lindorff Analyysin eri laskutusmuotoja koskevissa tilastoissa: kuluttajien maksuja hidastavat erityisesti sähköpostiin lähetetyt laskut.

– Myös eri toimialojen välillä on suuria eroja. Sähkölaskuista yli 80 prosenttia maksetaan ajallaan, kulutushyödykkeiden kuten erilaisten viihdepalvelujen maksuista vastaava osuus voi olla lähempänä 50 prosenttia, Kurikka kertoo.

Kurikka puhuu ykköskorin ja kakkoskorin laskuista. Ykköskorissa ovat laskut, jotka hoidetaan ensin ja yleensä säntillisesti, sähkölaskujen lisäksi esimerkiksi vuokrat. Kakkoskorissa laskujen maksuajoista ei pidetä niin tarkkaa lukua.

– Laskujen luokitteluun vaikuttaa myös kuluttajan tunteet ja intohimot. Yritys ei juurikaan voi vaikuttaa siihen, kumpaan koriin sen lasku tippuu, mutta se voi vaikuttaa siihen, kuinka syvälle korissa lasku painuu.

Laskutuksessa ja maksumuistutusprosessissa on aina varaa parantaa, Kurikka uskoo. Hän kertoo esimerkin sähköalalta: kun laskutus siirrettiin kokonaisuudessaan Lindorffiin ja käytännöt mietittiin uudelleen, eräpäivään mennessä maksaneiden osuus parani 15 prosenttiyksiköllä.

Erääntynyt lasku maksetaan yleensä neljän viikon kuluessa eräpäivästä. 15 prosenttiyksikön parannus kassankiertoon on mahdollinen suunnittelemalla maksumuistutuskäytännöt uudelleen, Tuomas Kurikka sanoo.

Erääntynyt lasku maksetaan yleensä neljän viikon kuluessa eräpäivästä. 15 prosenttiyksikön parannus kassankiertoon on mahdollinen suunnittelemalla maksumuistutuskäytännöt uudelleen, Tuomas Kurikka sanoo.

Mieti uudelleen!

Yritykselle kuin yritykselle voidaan rakentaa maksuhistoriadatan ja vertailuaineistojen perusteella omaan bisnekseen sovitettu, tehokas maksumuistutusprosessi – joka taipuu myös asiakaskohtaisesti. Yksinkertaisillakin asioilla on merkitystä.

– Esimerkiksi jos asiakas on iso kansainvälinen yritys, jolla on hidas laskujen käsittelyprosessi, reskontraan soittelu on turhaa puuhaa, Kurikka kuvailee.

Lindorffin tilastojen mukaan tekstiviestit ja puhelinsoitot ovat tehokas keino asiakkaiden herättelyssä: noin joka toinen asiakas maksaa laskun muutaman päivän sisällä yhteydenotosta. Tällöinkin ajoitus on tärkeää.

– Asiakasta ei kannata lähestyä heti eräpäivästä seuraavana päivänä, koska kyse voi yksinkertaisesti olla siitä, että rahat eivät vielä näy reskontrassa. Luuria ei kannata myöskään ottaa käteen juuri muistutuskirjeen lähettämisen alla – asiakasta vain ärsyttää, jos hän ehtii saada huomautuksen laskusta, jonka on jo hoitanut.

Varsinainen maksumuistutuskirje kannattaa lähettää kuluttaja-asiakkaalle kahden viikon päästä eräpäivästä, yritykselle jo ennen, noin 7–10 päivää eräpäivän jälkeen.

Vaikka laskuttamisessa joudutaan taiteilemaan yhtäältä asiakaspysyvyyden ja toisaalta kassavirran tehokkuuden välillä, arkailu ei ole kenenkään etu.

– Jos maksamattomien saatavien perään ei kysellä, yritys antaa kuvan, että se ei ole kiinnostunut rahoistaan.

27.9.2016
Teksti: Sanni Salonen
Kuva: Mika Okko

Maksumuistutus voi lisätä asiakastyytyväisyyttä

Vauhtia kassan kiertoon: näin onnistut perintäsoitossa