BLOGI

Hidas maksaja: valitse e-lasku!

Tuleeko maksuvaatimuksesta paperilaskujen viimeinen mohikaani, kysyy blogissaan Seppo Lahtinen.

20150120 Turku. Lindorff, johtoryhmän kuvaus Turun toimistolla. Seppo Lahtinen. Kuvat luovutetaan jatkuvalla julkaisuoikeudella. Kuva: Vesa-Matti Väärä.

Seppo Lahtinen, varatoimitusjohtaja, Lindorff Oy

Laskun paperinen muoto hidastaa yritysten ja erityisesti kuluttajien maksamista jopa luultua enemmän. Tämä tuli viime viikolla todettua Lindorff Analyysi -tilastovertailussa. Kuluttajille toimitetuista paperilaskuista kolme kymmenestä (29 prosenttia) myöhästyy eräpäivästä. Sama tapahtuu vain joka kymmenennen (12 prosenttia) e-laskun kohdalla.

Tilastonikkari voisi sanoa, että e-lasku on eräpäivien suhteen kolme kertaa kestävämpi kuin postiluukkuun kannettu kirjelasku. (Sivuutan tässä nyt kokonaan verkkolaskujen ekologisen ja taloudellisen kestävyyden.) E-laskua voi painavasti suositella kaikille niille, joilla eräpäivät tuppaavat venymään – vaikka siksi, että paperilaskut unohtuvat tietokoneen viereen odottamaan maksamista tai siksi, että sähköpostilaskut hukkuvat yksityismeiliin.

Verkkolaskujen kiistattomasta ylivoimasta huolimatta vieläkin elää ajatus siitä, että sähköisyys on laskutusprosessissa jotenkin vaarallista, erityisesti eräpäivän jälkeen – että paperista luopuminen jollakin tavalla vaarantaa ihmisten kyvyn ymmärtää asia. Ajatus elää vahvana esimerkiksi perintälaissa: jotta maksuvaatimuksen, siis perintäkirjeen, voi toimittaa kuluttajalle muussa kuin kirjallisessa muodossa, siihen tarvitaan kuluttajalta erillinen lupa.

Lindorff Analyysin mukaan sähköisistä laskuista käytännössä kaikki maksetaan loppuun viimeistään kuukausi eräpäivän jälkeen. Näin tapahtuu siitä huolimatta, että maksumuistutukset erääntyneistä e-laskuista toimitetaan lähes aina paperilla.

Yrityslaskutuksessa sähköisyys on jo standardi – siellä maksuhuomautukset ja -vaatimukset ovat siirtymässä yhdenmukaiseen prosessiin verkkolaskujen kanssa. Toisin on kuluttajien kohdalla. Olen joskus huvittanut kollegoita pohtimalla, tuleekohan kuluttajan perintäkirjeestä paperilaskujen viimeinen mohikaani, jopa viimeinen kirje joka kannetaan paperisena kotiin.

Ehkei sentään. Piakkoin kuluttaja voi tilata Lindorffin kirjeet Netpostiin. E-laskua vastaavasta sähköisyydestä ei ole kyse, mutta se on kuitenkin askel oikeaan suuntaan.

Ps. Kirjoitin tästä samasta aiheesta syksyllä 2013 Lindorffin paperisessa Confidence-lehdessä, jota ei enää ole. Silloin kun maailma muuttuu joissakin asioissa hitaasti, hyvä puoli on, että on helpompi pysyä kärryillä. Lindorff Analyysin tilastot voi ja kannattaa ladata täältä.

Seppo Lahtinen on varatuomari ja Lindorffin varatoimitusjohtaja, joka hakee ratkaisuja luotonhallinnan pulmiin yritysten ja viranomaisten kanssa. Kahden pojan isä osallistuu aktiivisesti partiotoimintaan ja kaivaa kultaa. Twitter: @seppolahtinen1

 

kulutuslaskut e-lasku sähköpostilasku sähköinen lasku

E-lasku on eräpäivien suhteen kolme kertaa kestävämpi kuin postiluukkuun kannettu kirjelasku.