ARJESSA MUKANA

Miksi vanhus velkaantuu?

Seniorien maksuvaikeudet tulevat usein yllätyksenä jopa lähipiirille. Siksi raha-asioista kannattaa puhua perheessä avoimesti yli sukupolvirajojen, kannustavat Takuusäätiön takausjohtaja Minna Backman ja Lindorffin asiakaspalvelusta vastaava Katri Pettersson.

Minna Backman ja Katri Pettersson kehottavat senioreita ja näiden läheisiä keskustelemaan avoimesti raha-asioista.

Minna Backman ja Katri Pettersson (selin) kehottavat senioreita ja näiden läheisiä keskustelemaan avoimesti raha-asioista.

Seniorien kasvaneet maksuvaikeudet näkyvät selvästi myös Takuusäätiön takausjohtaja Minna Backmanin ja Lindorffin asiakaspalvelusta vastaavan Katri Petterssonin päivittäisessä työssä.

– Nykyiset eläkeläiset ovat oppineet kuluttamaan enemmän kuin niukemmin eläneet aiemmat sukupolvet. Samalla ei kuitenkaan osata ajatella, että eläkkeellä tulotaso putoaa reippaasti.

Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että eläke onkin vain 60 prosenttia palkasta, Backman sanoo.

– Menojen sopeuttaminen voi olla vaikeaa, jos työuran aikana on tottunut pitämään yllä tiettyä elintasoa. Vanhemmalla iällä mukaan saattaa tulla myös uusia kuluja, kuten lisää terveydenhoitomaksuja, Pettersson jatkaa.

Takuusäätiön Minna Backman

Minna Backman harmittelee, että seniorikansalaiset salaavat usein rahahuolensa lähipiiriltään.

Seniori velkaantuu auttamalla muita

Ylivelkaantuneita auttavassa Takuusäätiössä on huomattu, että moni maksuvaikeuksiin ajautunut eläkeläinen yrittää paikata talouttaan ottamalla uutta velkaa. Jossakin vaiheessa raja tulee kuitenkin vastaan, kun luottoja ei pystytä enää maksamaan takaisin.

– Holtittoman kulutuksen ohella myös rahapelien ylenpalttinen pelaaminen voi johtaa taloudellisiin ongelmiin, Backman tietää.

Pettersson huomauttaa, että seniorit haluavat usein avustaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan taloudellisesti. Se näkyy myös Lindorffin asiakaspalveluun tulevissa puheluissa.

– Samalla tingitään omista menoista. Pahimmassa tapauksessa vanhus voi jopa velkaantua siksi, että haluaa auttaa läheisiään.

Minna Backman on huomannut, että seniorit peittelevät usein rahahuoliaan jopa lähipiiriltään. Heidän lapsillaan ei ole välttämättä käsitystä, kuinka paljon tulotaso putoaa eläkkeellä.

– Lapset olettavat, että mummi maksaa eläkkeelläkin lapsenlapsensa ratsastusharrastuksen tai ostaa lahjaksi uuden puhelimen kahden vuoden välein. Seniorit ovat usein niin höveleitä, etteivät tohdi kertoa rahapulastaan, Backman huomauttaa.

Maksuviiveistä ja raha-asioista pitää uskaltaa puhua

Katri Petterssonin mielestä avoin keskustelu on paras tapa ehkäistä vanhusten talousvaikeuksia jo ennalta.

– Valitettavasti raha-asiat ovat kuitenkin edelleen jonkinlainen tabu perheyhteisöissä. Edes puoliso ei välttämättä tiedä perheen talouden kokonaistilannetta, Pettersson huomauttaa.

– Tärkeintä on, että lähipiirissä olevia vanhuksia ei jätetä yksin, vaan heiltä kysytään aktiivisesti kuulumisia. Myös raha-asioista ja oman talouden hallintaan liittyvistä asioista tulisi uskaltaa puhua, Backman jatkaa.

Hän kehottaa erityiseen valppauteen, jos vanhuksella on jokin toimintakykyä rajoittava sairaus.

– Esimerkiksi muistisairaus tai pitkä hoitojakso sairaalassa voivat vaikeuttaa raha-asioiden hoitamista. Omaisten tai hoitolaitoksen henkilökunnan tulisikin olla hereillä ja huolehtia, etteivät laskut jää maksamatta.

Velkaa turhista hankinnoista

Julkisuudessa on ollut esillä myös tapauksia, joissa myyjät taivuttelevat vanhuksia ostamaan tarpeettomia tuotteita. Edulliselta kuulostava tutustumistarjous voikin olla tilaus, jonka maksusta on vaikea päästä irti.

– Kuka tahansa meistä voi hurahtaa turhiin ostoksiin. Lähipiirin hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida, jos vanhuksen kotiin alkaa ilmestyä runsaasti uusia tavaroita, Backman toteaa.

Hänen mielestään hyvä tapa vähentää riskejä on kieltää puhelinmarkkinointi vanhuksen liittymään. Tämän voi tehdä esimerkiksi soitonestonestorekisteri Robinsonissa.

Katri Pettersson

Laskuihin ja perintään liittyvissä asioissa omainen voi auttaa soittamalla yhdessä seniorin kanssa. Asiat järjestyvät myös valtakirjalla, Katri Pettersson kertoo.

Yhteys laskuttajaan nopeasti

Talousvaikeuksiin joutuneille senioreille on tarjolla runsaasti ilmaisia neuvoja ja tukea. Esimerkiksi Takuusäätiön Velkalinja-puhelinpalveluun voi soittaa maksuttomasti ja anonyymisti.

Toimeentulo- tai maksuongelmissa voi ottaa myös yhteyttä oman kunnan seniorineuvontaan, sosiaalivirastoon tai velkaneuvojaan. Kelastakin kannattaa selvittää, millaisia tukia eläkeläisen on mahdollista saada.

Myös Lindorff neuvoo asiakkaitaan, millaisia vaihtoehtoja asioiden hoitamiseen löytyy ja miten iäkkäiden ihmisten maksuhäiriöitä voi ehkäistä.

– Laskuja voi esimerkiksi muuttaa suoramaksuksi, jolloin veloitus tapahtuu automaattisesti tililtä. Toinen vaihtoehto on siirtyä esimerkiksi sähköpostilaskuista takaisin paperilaskuihin, jos se tuntuu selkeämmältä, Pettersson sanoo.

Joka tapauksessa laskuttajaan kannattaa olla yhteyttä hyvissä ajoin, oli maksun viipymisen syy mikä tahansa. Petterssonin mukaan omainen voi auttaa asioinnissa soittamalla yhdessä seniorin kanssa Lindorffin asiakaspalveluun. Muuten asiointi onnistuu valtakirjalla.

– Maksuaikataulusta voi neuvotella, ja siitä sopiminen on aina helpompaa ennen eräpäivää kuin sen jälkeen, Pettersson muistuttaa.

Tarkkaile seniorin rahankäytössä näitä merkkejä

  • Miten eläkkeelle jäänyt omaisesi sopeutuu uuteen elämäntilanteeseen? Näyttääkö siltä, että rahankäyttö ylittää vanhasta tottumuksesta nykyiset tulot? Pelaako hän rahapelejä
  • Avustaako iäkäs omaisesi lapsiaan tai lapsenlapsiaan isohkoilla rahasummilla tai kalliilla lahjoilla, vaikka omat tulot ovat pienentyneet?
  • Suostuuko iäkäs omaisesi puhumaan raha-asioittensa hoitamisesta?
  • Onko omaisellasi jokin toimintakykyyn vaikuttava sairaus, joka saattaa aiheuttaa vaikeuksia raha-asioiden hoitoon? Esimerkiksi muistisairailla laskut saattavat yksinkertaisesti hukkua tai vastaanottaja ei enää ymmärrä niiden sisältöä.
  • Ilmestyykö omaisesi kotiin uusia, hinnakkaita tavaroita, joita tämä ei tarvitse? Ensiapu esimerkiksi tilausten estämiseen on puhelinmarkkinointikielto.
  • Joutuuko läheisesi olemaan pitkään hoitolaitoksessa tai sairaalassa? Huolehtiihan joku laskuista tällä aikaa.
  • Jos läheiseltä löytyy maksamattomia laskuja tai muita talousepäselvyyksiä, kehota tätä kääntymään mahdollisimman nopeasti laskuttajien puoleen. Omaisena voit auttaa myös täysivaltaista vanhusta, jos sinulla on siihen lupa.
27.4.2017
Teksti Matti Remes
Kuvat Tommi Tuomi
Lataa tästä verkko-ostamisen avainluvuista kertova Lindorff Analyysi

Yhä useampi maksumuistutus seniorille

Apua velkojen hallintaan