KASVUN KUMPPANI

Laskun voi osoittaa yritykselle, kiitos!

Lindorff ja Enterpay tuovat laskun B2B-verkkokauppaan. Uusi palvelukonsepti Yritysmaksu purkaa yritysmyynnin esteitä ja mahdollistaa uudentyyppisten asiakasryhmien tavoittelun verkossa.

Yritysmaksu-

Yritysmaksu-ratkaisu digitalisoi niitä ostamisen prosesseja, jotka nykyisin tehdään manuaalisesti. Yrityksissä säästetään tuntuvasti aikaa ja rahaa.

Yritysten välisessä verkkokaupankäynnissä esiintyy edelleen kitkaa. Siinä missä kuluttajakaupassa on tarjolla laaja kirjo erilaisiin asiakastarpeisiin kehitettyjä ostopolkuja ja maksutapoja, yritysten välisessä kaupassa kehitys on ollut hitaampaa.

– B2B-toimialoilla on investoitu toimituslogistiikkaan ja kehitetty hienoja sovelluksia, mutta nämä eivät näy ollenkaan asiakaspinnassa. Myynti ja markkinointi ovat jääneet vuosikymmenten takaiseen aikaan, Enterpayn toimitusjohtaja Jarkko Anttiroiko sanoo.

Yritykset ostaisivat mieluusti laskulla, mutta vielä tätä nykyä verkossa toimivat kauppapaikat eivät sitä mahdollista ainakaan ilman rekisteröitymistä. Myyjälle yrityslaskutus ja siihen liittyvä asiakkaiden luottokelpoisuuden arviointi kun on – paitsi liiketoimintariski – myös kustannuksiltaan raskas prosessi, jos se hoidetaan perinteiseen tapaan itse.

Lindorff ja Enterpay ovat nyt tuomassa markkinoille uutta laskutuspalvelua, joka tukee kertaluonteista yritysmyyntiä verkko- ja digitaalisissa kanavissa.

– Palvelu mahdollistaa asiakkaan tunnistamisen, maksukyvyn arvioimisen ja laskuttamisen sekä hintojen ja palvelutarjooman räätälöinnin ilman, että asiakkaan tarvitsee rekisteröityä ennakolta, Lindorffin tuotepäällikkö Mikko Hautamäki kiteyttää.

– Me integroidumme asiakkaan verkkokauppaan ja huolehdimme siitä, että ostotapahtuma netissä onnistuu turvallisesti.

Luota mutta varmista

Turvallisuusnäkökohtiin on todella panostettu uudessa konseptissa, koska avointa yritysmyyntiä leimaa helposti epävarmuus. Myyjän näkökulmasta polttelee kysymys, onko ostaja se joka sanoo olevansa ja onko hänellä ylipäänsä oikeus edustaa kyseistä yritystä? Ja tärkeimpänä: kuittaako joku lopulta myös laskun?

Lindorffin ja Enterpayn tuottama Yritysmaksu-palvelu hälventää tätä epätietoisuutta. Maksutapahtuman aluksi järjestelmä tunnistaa ostajan ja varmistaa hänen kelpoisuutensa edustaa yhtiötä. Lisäksi tarkistetaan yrityksen luottokelpoisuus ja tehdään luottopäätös – kaikki tämä automaattisesti.

Palvelu nojaa useisiin eri rekistereihin ja tietokantoihin. Täysin uutta innovaatiota palvelukonseptissa edustaa Enterpayn kehittämä ostovaltuutusjärjestelmä, jolla yritys voi hallinnoida työntekijöidensä oikeuksia tehdä hankintoja yrityksen lukuun.

Turha kuittirumba pois

Uusi ratkaisu madaltaa huomattavasti ostamisen kynnystä yritysten välisessä nettikaupassa.

– Ratkaisu digitalisoi niitä ostamisen prosesseja, jotka nykyisin tehdään manuaalisesti. Yrityksissä säästetään tuntuvasti aikaa ja rahaa, Jarkko Anttiroiko sanoo.

Avoimissa verkkokaupoissa yrityksen maksutapa on vielä toistaiseksi ollut lähestulkoon aina ostajan oma tai firman kortti.

– Luottokorttiostokset edellyttävät työpaikoilla kululaskujen laatimista ja kuittien skannaamista, tyypillisesti enemmän tai vähemmän kankeiden järjestelmien kautta. Satunnainen ostos aiheuttaa moninkertaisen työn ostajalle itselleen ja myös yrityksen taloushallinnolle, Anttiroiko huomauttaa.

Lasku ja etenkin verkkolasku on siis ostavan yrityksen näkökulmasta selvästi tehokkain tapa maksaa.

Verkkolaskua käyttämällä tarvittavat tiedot sujahtavat automaattisesti ostajayrityksen taloushallintoon ilman, että väliin tarvitaan ihmiskäsiä naputtelemaan tietoja tietokantoihin.

– Asiakas saa sähköisen laskun myös siinä tapauksessa, että myyjäyrityksellä ei ole sitä varsinaisesti edes käytössä – palvelu hoitaa tämänkin asian, Mikko Hautamäki huomauttaa.

 Uusia asiakkaita verkossa

Ihmiset hankkivat yritysroolissaan tavaroita ja palveluja ja tekevät ostopäätöksiä kuten kuluttajat, Jarkko Anttiroiko muistuttaa. Kuluttajamaisesti käyttäytyvä ostaja ei välttämättä jaksa rekisteröityä verkkokauppaan ennen ostamista, vaan menee muualle, jos tätä edellytetään.

Yritysmaksu-palvelu avaa uusia mahdollisuuksia avoimille verkkokaupoille, mutta myös perinteisille, suljetuissa tilausjärjestelmissä toimiville B2B-yrityksille.

– Suljetun verkkokaupan kannalta pihvi on siinä, että omaa toimintamallia hieman avaamalla yritys voi tavoittaa uusia asiakasryhmiä, käyttää asiakkaiden houkutteluun kustannustehokkaita verkkomarkkinoinnin välineitä ja kasvattaa asiakkuuksia verkossa, Anttiroiko painottaa.

Viisaat päät yhteen

Yritysmaksu-ratkaisun takana on reilun vuoden mittainen Lindorffin ja Enterpayn kehitystyö. Enterpay on nuori ja innovatiivinen yritys, jonka luoman maksupalvelun toteutusta ja jatkokehitystä tukee Tekes. Kiehtovaa kansainvälistymispotentiaalikin ratkaisulla on.

– Visiomme on, että mobiilivälineillä hallinnoitavasta osto-oikeusjärjestelmästä ja tavasta maksaa työroolissa tulee kansainvälinen standardi. Se poistaisi yritysten välisestä verkkokaupasta ne riskit, joiden vuoksi kauppa on tähän asti pysynyt niin kovin paikallisena, Jarkko Anttiroiko visioi.

2.11.2015
Teksti: Ari Rytsy
Kuva: 123RF