KASVUN KUMPPANI

5 vinkkiä parempaan luotonantoon

Hyvin rakennettu ja toteutettu luottopolitiikka minimoi luottotappiot ja maksimoi myynnin maksaville asiakkaille. Yrityksen maksukyky kannattaa selvittää hiukan pintaa syvemmältä.

Vältä luottotappiot

Vältä luottotappiot ajantasaisella tiedolla ja nopealla reagoinnilla.

Luo yritykseesi toimintamalli siitä, mitä myydään luotolla, kenelle ja millaisilla maksuehdoilla. Näillä vinkeillä ohjaat paremmin yrityksesi luotollista myyntiä ja vähennät luotolla myynnin riskejä:

  1. Käytä ajantasaista asiakastietoa. Tarkista asiakkaan maksukyky asiakassuhteen alussa ja hyödynnä luottopäätöksissä ajantasaisinta asiakastietoa, joka on järkevästi saatavilla. Yritysten välisessä luottokaupassa ulkopuolisen palveluntarjoajan kokoama maksuviivetieto toimii luotettavana lähteenä, joka avulla saa lähes reaaliaikaisen kuvan asiakkaan maksukyvystä.
  2. Seuraa muutoksia asiakaskannassa. Suuri osa luottotappioista syntyy lisämyynnistä olemassa oleville asiakkaille. Lindorffin tilastojen mukaan pitkiin asiakassuhteisiin ja säännölliseen laskutukseen perustuvilla toimialoilla jopa 90 prosenttia luottotappioista johtuu myynnistä nykyisille asiakkaille. Pidä siis silmällä asiakkaan maksuaikoja, ja maksukyvyn kehittymisestä kertovia tietoja.
  3. Älä viivyttele. Myyntisaatavien kotiuttamisessa on tärkeintä, että kaikki toimet tehdään viivyttelemättä. Lasku lähtee heti, kun tuote tai palvelu on toimitettu asiakkaalle, samoin huomautus maksun viivästyessä. Myöskään perinnän käynnistämisessä ei pidä viivytellä. Turhan odottelun ja ylimääräisten välivaiheiden karsimisella voidaan parantaa merkittävästi yrityksen käyttöpääoman hallintaa.
  4. Ammattimainen ote luotonantoon. Luottopäätösten tekeminen ei ole satunnaista puuhastelua, vaan järjestelmälliseen toimintaan perustuvaa päätöksentekoa. Kaikki perustuu yhteisesti jaettuun luottopolitiikkaan, jossa määritellään tarkasti sisäiset toimintamallit myynnissä ja taloushallinnossa.
  5. Opi virheistä. Jos luottotappioita tulee, selvitä asiakasyrityksen taustoja ja omia toimintatapoja. Millä perusteella yritys pääsi luottoasiakkaaksi? Miksi yritys ei maksanut ja miltä sen maksukäyttäytyminen sitä ennen näytti? Mitä olisimme voineet tehdä toisin ja mitä voimme virheistä oppia? Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa tekemään jatkossa aikaisempaa parempia luottopäätöksiä.
29.3.2017
Teksti Matti Remes
Lataa tästä Parempia luottopäätöksiä maksamisen datan avulla webinaarin -tallenne

Parempia luottopäätöksiä ajantasaisella tiedolla

Toimi näin, jos asiakkaan maksuviiveet kasaantuvat

Maksuviiveet ennakoivat Anttilan konkurssia